De meeste mensen zien Search Engine Optimization (SEO) als een manier om het verkeer op hun site te vergroten. Een beter begrip van SEO is het proces van het optimaliseren van uw content om gemakkelijker te vinden te zijn voor potentiële bezoekers die op zoek zijn naar de informatie die u hebt gepubliceerd of de service die u levert. Met andere woorden, het is geschikter om bezoekers te zien als een resultaat van goed uitgevoerde content/website-optimalisatie, niet als een SEO zelf.
Het is belangrijk om te begrijpen dat SEO tegenwoordig als wetenschap kan worden beschouwd, net als wiskunde en natuurkunde bijvoorbeeld. Omdat het bijna onmogelijk zou zijn om alle punten te behandelen die een website goed zoekmachine-geoptimaliseerd maken, geven we u een aantal basis SEO-tips over hoe u uw website kunt verbeteren en bepaalde dingen die u tijdens het maken van de website moet vermijden.
Content & SEO
Wat voor ontwerp u ook kiest voor uw website, het belangrijkste voor uw website is de content zelf. Dus het aanbieden van hoogwaardige, nuttige, volledige en nauwkeurige informatie op uw website zal deze zeker populair maken en webmasters en website-eigenaren zullen bezoekers naar uw website linken en verwijzen, wat een van de belangrijkste factoren is voor site-optimalisatie.
De meeste crawlers hebben zeer geavanceerde algoritmen en kunnen natuurlijke van onnatuurlijke links onderscheiden. De natuurlijke links naar uw website worden ontwikkeld wanneer andere webmasters in hun artikelen of opmerkingen links naar uw content of producten opnemen en niet alleen u in de blogroll opnemen, bijvoorbeeld. Als een bepaalde pagina door een zoekmachine als "belangrijk" wordt beschouwd en er een natuurlijke verwijzingslink naar uw website-content is, wordt uw pagina hoogstwaarschijnlijk ook gecrawld en gemarkeerd als "belangrijk" als de content relevant is voor het onderwerp van de oorspronkelijke pagina.
Vertrouw er bovendien niet op dat AI-contentgenerators kwaliteitscontent voor u produceren. De algoritmen van Google zijn bedoeld om de uitmuntendheid en relevantie van content te beoordelen, en content die met AI wordt gegenereerd, voldoet mogelijk niet altijd aan deze normen.
Titels
Een ander belangrijk onderwerp dat u in overweging moet nemen bij het maken van uw content, is de titel van uw pagina's en artikelen. Let op: we verwijzen hier niet naar uw URL's en links. U moet uw berichten, artikelen, pagina's en categorietitels zorgvuldig kiezen om ze zoekmachinevriendelijker te maken. Wanneer u content maakt over een onderwerp, bedenk dan welke woorden potentiële bezoekers zullen gebruiken op de websites van zoekmachines wanneer ze op zoek zijn naar deze informatie en probeer ze op te nemen in uw titel.
Als u bijvoorbeeld een tutorial schrijft over het installeren van WordPress, is het niet geschikt om het "Configuratie, aanpassing en installatie van WP" te noemen. Dat komt omdat mensen die op zoek zijn naar deze informatie, meer gangbare woorden zullen gebruiken om de informatie te beschrijven die ze nodig hebben - "Hoe WordPress te installeren". Denk na over de zinnen die gebruikers zouden gebruiken om uw pagina's te vinden en neem ze op uw site op - dit is zeker een goede SEO-praktijk en zal de zichtbaarheid van uw website in de zoekmachines verbeteren.
Naast uw titel en trefwoorden zijn de metatags een ander belangrijk onderdeel van uw pagina. Ze worden gelezen door de zoekmachines, maar worden niet weergegeven als onderdeel van het ontwerp van uw webpagina.
Bovendien moet u altijd proberen unieke titels te schrijven, die de inhoud van de pagina het beste beschrijven met maximaal 60-65 tekens, zodat de titel op de pagina met zoekresultaten (SERP) wordt weergegeven zonder punten aan het einde. Als de paginatitel langer is dan de hierboven genoemde limiet, zal de zoekmachine deze inkorten.
Problemen met dynamische pagina's
Mensen houden van eye candy, maar bots niet. Ja, inderdaad, mensen houden van kleurrijke websites, flash, AJAX, JavaScript enzovoort, maar u moet weten dat deze technologieën vrij moeilijk te assimileren zijn door de crawlers omdat ze geen platte tekst zijn. Bovendien kunnen de meeste bots alleen naar een andere pagina worden verwezen via statische tekstlinks, wat betekent dat u ervoor moet zorgen dat al uw pagina's op uw website toegankelijk zijn via ten minste één eenvoudige tekstlink op een andere pagina. Dit is een zeer goede gewoonte en zorgt ervoor dat alle pagina's op uw website worden gecrawld door zoekmachinebots. Over het algemeen is de beste manier om dit te doen het maken van een SiteMap van uw website die eenvoudig toegankelijk is via een tekstlink op uw startpagina. Bovendien moet u uw sitemap indienen bij Google Search Console om het indexeringsproces te versnellen.
De eenvoudigste manier om u voor te stellen hoe de zoekmachinebot uw website daadwerkelijk "ziet", is door deze te zien als een tekstbrowser. Als u een Unix/Linux-gebruiker bent, gebruik dan een tekstbrowser via uw shell, zoals Lynx (http://www.google.com/search?q=lynx+browser). Als u echter een Windows-gebruiker bent, hebt u een tekstbrowser of programma nodig dat uw website kan visualiseren om een algemeen idee te krijgen van hoe de bot uw pagina's "ziet".
De bovenstaande website werkt als een webproxy, maar biedt alleen tekstuitvoer. Om deze website te gebruiken, maakt u echter een eenvoudig bestand met de naam delorie.htm onder uw public_html-map. Houd er rekening mee dat het gewoon een leeg bestand kan zijn - het wordt alleen gebruikt om te verifiëren dat u de eigenaar van de website bent en geen bot die de proxyservice gebruikt.
Zodra u het bestand hebt aangemaakt, typt u uw domeinnaam en klikt u op "Pagina bekijken". U krijgt een tekstpagina te zien met de tekstinhoud van uw website. Alle informatie die niet via deze proxy kan worden gezien, wordt hoogstwaarschijnlijk niet door de zoekmachinebots gecrawld - dit omvat alle flash, afbeeldingen of andere grafische/dynamische inhoud.
SSL & HTTPS
Google heeft officieel verklaard dat HTTPS wordt beschouwd als een lichte rangschikkingsfactor. Daarom moet u overwegen om HTTPS op uw website in te schakelen als een van de eerste dingen die u moet doen in termen van basis-SEO.
Dit kan worden gedaan via het .htaccess-bestand. Als u niet weet hoe u HTTPS moet inschakelen, kunt u dit artikel lezen over hoe u HTTPS kunt afdwingen.
Zorg er ook voor dat u een SSL-certificaat op uw website hebt geïnstalleerd. Als u een MDWX-klant bent, hebt u gratis SSL bij elk hostingpakket en kunt u het eenvoudig installeren met een paar klikken.
Mobielvriendelijke website
De meeste zoekopdrachten worden tegenwoordig uitgevoerd vanaf mobiele apparaten. U moet ervoor zorgen dat uw website en inhoud goed zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.
U kunt uw pagina's testen met de mobielvriendelijke testtool van Google.
Conclusie
Daar hebt u de SEO-basis! We hopen dat deze beginnershandleiding voor SEO u een goed startpunt heeft gegeven voor het optimaliseren van uw website en het verbeteren van uw online zichtbaarheid. Houd er rekening mee dat SEO een complex en technisch onderwerp lijkt, maar uiteindelijk komt het neer op het creëren van hoogwaardige content die zowel voor mensen als voor zoekmachine-crawlers gemakkelijk te begrijpen is.